środa, 15 lutego 2023

Testament Bartłomieja. Dłużyna 22 grudnia 1837 r.


Fragmenty drzewa genealogicznego przodków Marianny Bednarczyk z Kędziorów - żony Czesława Bednarczyka

Fragment drzewa genealogicznego potomków Bartłomieja Jędrzychowskiego z Dłużyny


Opowiem Wam dzisiaj o pewnym spotkaniu w zimowy wieczór 22 grudnia 1837 roku. Rzecz działa się w Dłużynie w domu pod numerem 488 (numer domu celowo zmieniłem), który za 75 lat stanie sięwłasnością Czesława Bednarczyka i Marii z Kędziorów. Póki co Czesława i Marii nie ma jeszcze na świecie więc nie będziemy się nimi teraz zajmować. Bardziej powinno nas zainteresować kim byli owi uczestnicy tego spotkania. Byli najbliższą rodziną leżącego w łóżku mężczyzny – Bartłomieja Jędrzychowskiego znanego wszystkim w Dłużynie gospodarza. Mężczyzna dobiegał osiemdziesiątki. Schorowany i zmęczony długim życiem Bartłomiej Jędrzychowski polecił wezwać sędziego Sądu Ziemsko-Miejskiego z Kościanie aby w jego obecności i w majestacie prawa podyktować mu ostatnią swoją wolę – testament. Tej smutnej urzędowej ceremonii przysłuchiwali się uważnie: żona Bartłomieja Ewa, najstarszy syn Stanisław, młodszy syn Walenty, oraz córki z mężami: Maria Sterna, Franciszka Krawiec i Brygida Stępczak. Bartłomiej Jędrzychowski z trudem poprawił poduszkę na której spoczywała jego stara głowa i rozpoczął przemowę. Mówił półgłosem, cedząc słowa, jednak na tyle wolno, że wszyscy mogli go wyraźnie słyszeć. 

Sędzia Sądu Ziemsko-Miejskiego z Kościana wielmożny Michał Mąkowski zamoczył pióro w kałamarzu i zaczął pisać:   

                                                          *****************     

Na prośbę Bartłomieja Jędrzychowskiego gospodarza tutejszego stawiłem się tu z polecania Sądu Ziemsko Miejskiego Kościańskiego w celu przyjęcia woli ostatecznej wspomnianego Jędrzychowskiego dziś tu w mieszkaniu jego. Zastałem go w izbie swojej w łóżku leżącego i schorzałego jednak w posiadaniu zdrowych zmysłów zostającego, o czym przez rozmowę z nim rozpoczętą dokładnie się przekonałem.  Wspomniany Bartłomiej Jędrzychowski Sędziemu podpisanemu [przyp: temu kto spisuje testament] osobiście znany, [….] do działań urzędowych zdolny oświadcza na sam przód na zapytanie, iż rzeczywiście jest wolą jego majątkiem swoim na przypadek śmierci rozporządzić […] i że w tej mierze mu na przeszkodzie nic nie zostaje. 

Testator [przyp: autor testamentu] oświadcza, tedy wolę moją ostateczną w sposób następujący: Ze żoną moją żyjącą Ewą Jędrzychowską wstąpiłem przed lat 50 w związek małżeński i żyjąc z nią we wspólnym majątku spłodziłem z nią następujące dzieci pięcioro żyjących, pełnoletnich:

1. Walentego

2. Stanisława

3. Mariannę zamężną Sterna

4. Franciszkę zamężną Krawiec

5. Brygidę zamężną Stępczak

Majątek mój składa się z różnych sprzętów domowych […] porządków gospodarczych, inwentarzy w gospodarstwie tutaj pod liczbą 488 położonego, za czasów staropolskich przeze mnie od […] tutejszego nabytego, do którego oprócz budynków gospodarskich następujące grunta należą:

- sadek przy pomieszkaniu [przyp: przy domu]

- rola przy […] tutejszej

- rola z […] pod sokołowskim [przyp: od nazwyu wsi Sokołowo] borem

- ogród pod Charbielinem

- łąka na Kamionkach

- łąka na Wielkim Błocie

- rola piaszczysta na tąż łące

- sośnina pod błotem

Pieniędzy gotowych nie mam żadnych. Winienem zaś następujące sumy:

1. Łucji żonie włodarza Jana 600 zł

2. Wawrzynowi gościnnemu 144 zł

3. Leśniczemu […] 45 zł

4. Klemensowi handlarzowi 74 zł

Do majątku mego poprzedniego wyznaczam dzieci moje […] i żonę moją Ewę Jędrzychowską i podzielam pomiędzy nich majątek mój w sposób następujący:

I. Synowi mojemu Stanisławowi przeznaczam na własność budynki moje gospodarcze i do tego należący sadek, z gruntów zaś połowy następujące:

1. Z roli przy wsi połowę w stronę Rygalskiego

2. Z roli pod borem sokołowskim połowę

3. Z ogrodu pod Charbielinem połowę w strony Księżej Łąki

4. Z ogrodu przy wsi połowę w stronę Rybarczyka

5. Z łąki w kamionkach połowę od strony Rygalskiego

6. Z łąki na wielkim błocie połowę od strony Księżej Łąki

7. Z roli piaszczystej za tą łąką w Charbielińskiej granicy połowę

8. Z sośniny pod błotem połowę od granicy charbielińskiej

Oprócz tego przeznaczam Stanisławowi synowi mojemu wszystkie moje ruchomości domowe […]

II. Synowi mojemu drugiemu Walentemu przeznaczam na własność jego nieograniczoną drugą połowę gruntów do gospodarstwa mojego należących:

1. Z roli przy wsi połowę od strony Sternowej

2. Z roli z boru pod sokołowskim borem połowę od strony […]

3. Z ogrodu pod Charbielinem połowę

III. Córce mojej Marianne zam. Sterna przeznaczam sukcesyję […] sto złotych polskich czyli talarów szesnaście i srebrnych groszy dwadzieścia.

IV. Córce mojej Franciszce zam. Krawiec przeznaczam sukcesyję […] sto złotych polskich czyli talarów szesnaście i srebrnych groszy dwadzieścia.

V. Córce mojej Brygidzie zam. Stępczak przeznaczam sukcesyję […] sto złotych polskich czyli talarów szesnaście i srebrnych groszy dwadzieścia.

VI. Luba żonie mojej Ewie scheda […]z majątku mego prawnie się należy, postanawiam iż zamiast schedy tej żona miała  pomieszkiwanie, żywność wszelaką, wygodę i przyodziewek bezpłatny do śmierci u syna mego Stanisława mieć ma.

Zobowiązuję synów moich aby własnym kosztem żonę moją w czasie swoim pochować.

Względem długów moich zobowiązuję synów moich Stanisława i Walentego, braci Jędrzychowskich ażeby takowe każdy w połowie rzetelnie spłacili.

Taka jest moja wola ostateczna, która ma we wszystkim dopełniona być musi […]

Fragment testamentu Bartłomieja Jędrzychowskiego Dłużyna 1837 r.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz