czwartek, 18 kwietnia 2013

Pustkowie Lemierz, Limierz, Lemersh...

Analizowałem mapy z początku XIX w okolic Mielcuch i porównałem je z mapami z końca XIX w. Moim celem jest ustalenie kiedy osiedlili się na tym terenie Zakrętowie i Lemierze. Pamiętamy, że ok 1800 roku te dwie rodziny połączyły się za sprawą małżeństwa mojego 4xpradziadka Wojciecha Zakręta z Magdaleną z Lemierzów. Mam nadzieję, że analiza map pozwoli mi również bardzo precyzyjnie zlokalizować owe Pustkowie Lemierz. Dla porównania posłużyłem się mapą Davida Gilly z 1803 roku oraz niemieckimi mapami z końca XIX wieku tzw. Generalstabskarte.


Powyżej wkleiłem fragment mapy niemieckiej wydanej w 1893 roku. Widać na niej wyraźnie LEMERSH. Ta osada to według mnie Pustkowie Lemierz, w której przychodzili na świat i umierali członkowie rodziny Wojciecha Zakręta. Z mapy tej można się doliczyć 11 zabudowań gospodarskich, rozmieszczonych na parceli o kształcie prostokąta o bokach długości 250 x 170 m Pustkowie Lemierz sąsiadowało wówczas od północy z wsią Michałów a od wschodu z wsią Bolków. Poniżej powiększony fragment mapy:

 W II połowie XX w. miejsce to nazywało się Kolonią Lemiesze. W późniejszych latach Kolonia Lemiesze została administracyjnie połączona z Mielcuchami Pierwszymi. 

 Druga mapa przedstawia opisywane przeze mnie okolice tak jak wyglądały w 1803 roku. Dane do niej były zbierane zapewne jeszcze w końcówce XVIII w. 

 I co?...Ani śladu Pustkowia Lemierz! Osada powinna być mniej więcej w miejscu nakreślonym czerwonym kółkiem. Wnioski nasuwają się same: albo mapa jest mało dokładna albo Pustkowia Lemierz przed 1800 rokiem jeszcze nie było. Dopóki nie będę dysponował aktami parafii Kraszewice sprzed 1800 roku, dopóty kwestia ta nie będzie rozwiązana. Sądzę jednak, że Lemierze zamieszkiwali na tym terenie co najmniej od połowy XVIII w. Pozostaje jeszcze do ustalenia miejsce pochodzenia Zakrętów. Podejrzewałem, że może kiedyś osiedlali się w jakimś pobliskim miejscu nazywanym Pustkowie Zakręt lub Pustkowie Zakręty :), a później zwyczajnie "wżenili" się w rodzinę Lemierzów i tam, w Pustkowiu Lemierze zaczęli być z czasem gospodarzami. 

*****************************************

Z ostatniej chwili:

Dzisiaj oczekuję na przesyłkę z Archiwum Państwowego w Kaliszu. Zamówiłem zdjęcie cyfrowe aktu małżeństwa zawartego w 1895 roku pomiędzy Szczepanem Zakręt a Zofią z Jabłońskich. To moi prapradziadkowie, rodzice Stanisławy Chudzik - "Małej" Babci Stasi :)) 

O efektach wkrótce poinformuję.

 

 

 

 

3 komentarze:

  1. Czy jest Pan może w posiadaniu tych map, lub czy można je znaleźć w internecie? Część mojej rodziny pochodzi z tamtych stron, z parafii Godynice. Zamieszkiwali oni następujące miejscowości: Pustkowie Kosatka, Żarnów, Pustkowie Pędziwiatry, a osoby z nimi spokrewnione także Pustkowie Ciołki, Godynice i Wólkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam strony www:

      1. http://igrek.amzp.pl/search.php
      wpisz: nazwę miejscowości

      2. http://igrek.amzp.pl/details.php?id=17793

      3. http://igrek.amzp.pl/details.php?id=17818

      4. http://polski.mapywig.org/viewpage.php?page_id=44

      5. https://www.sggee.org/research/gilly_ma ... a_map.html

      Usuń
  2. Dziękuję. Znalazłem wiele interesujących map.

    OdpowiedzUsuń